A Hoppárézimi színdarabról

26szinhazNagyon sokan kérdezték már tőlem, hogy hol-hogyan lehetne újra megnézni, de annál még sokkal többen áradoztak róla, hogy mekkora hatással volt rájuk, mikor látták a Madách Kamarában, vagy a tévében a Hoppárézimi színdarabot.  Meg kell, hogy mondjam, rám is nagy hatással volt, hogy 20 éves koromban saját magamat és a saját történetemet nézhettem meg a Madách Kamara Színházban. Magával ragadott a színház varázsa. Az összesen 70 előadásból 50-szer én is ott voltam, és többször együtt hajoltam meg a színészekkel, ami frenetikus élmény volt!

 

 

Pedig a darabot nem is én írtam, s a főpróba előtt még csak nem is láttam. De mivel rólam szólt és a könyvem címe volt a darab címe is, ezért sokan szerintem a mai napig azt hiszik, hogy a színdarabot én írtam, sőt, hogy a színdarab voltaképpen azonos a könyvvel. Mindkettő tévedés. A Hoppárézimi színdarabot könyveim szerkesztője, Mészöly Gábor írta az első két könyvem motívumainak felhasználásával, és sokkal inkább Mészöly Gábor gondolatai vannak benne, ahogy ő kívülről látta a történetemet, mintsem az enyémek.

h4 600Ezt azért érzem fontosnak kihangsúlyozni, mert a színdarabban szereplő Apuska (Horesnyi László játszotta), aki a színdarabban szereplő ZZ (Ternyák Zoltán játszotta) édesapja, nem hisz fiában, kétségbe vonja normálisságát és egyébként is egy tutyimutyi pitiáner kispolgárként van ábrázolva, ami számomra sértő, bántó a mai napig.

Ettől függetlenül a színdarab még jó, de az a feltételezés, hogy én írtam ezeket Apuskáról, ez nálam kiveri a biztosítékot!

apuska főz 400Apuska valójában az életem hőse volt. Egész életemben büszke voltam rá, hogy ilyen apám van, mint Ő, és minden bizonnyal Ő is büszke volt rám. És nem csak akkor hitt bennem, amikor ötször is kenubajnok lettem 1983-ban, hanem 1985-ben is, mikor a baleset történt. Hiába mondták neki, hogy egy ilyen agysérülésnél a mentális képességek is károsodnak, kezdettől fogva hitt bennem és a normálisságomban, minden követ megmozgatott értem, ahogy ez a Hoppárézimi című könyvben le is van írva. Ő járt hozzám a kórházba a kezemet tornáztatni és Ő küzdött meg az orvosokkal, hogy ne kezeljenek idiótaként, hogy a többit ne is soroljam.

1990 09 09 Madách 600Teljesen megrökönyödtem, mikor megláttam a főpróbán a kész darabot. Amikor nemtetszésemet szóvá tettem Mészöly Gábornak, ő azt mondta, ne aggódjak, ezt senki se fogja félreérteni, hiszen mindenki tudni fogja, hogy ez nem a valóság, hiszen mindenki olvasta a könyvet (akkoriban tényleg majdnem “mindenki” olvasta) és a színpadon nincsenek olyan szabad lehetőségek, mint egy könyv esetében, ahol mindent le lehet írni, meg lehet magyarázni.

Meg kell, hogy mondjam, nehéz volt úgy néznem a darabot, hogy ez voltaképpen nem a valóság, ez csak színház, mert hiszen a nézők azt látták, hogy Apuska hülyének nézett, akkor nyilván azt hitték, hogy ez a valóságban is így volt. Ezt páran meg is kérdezték, hogy így volt-e, ha meg nem, akkor miért írtam bele a darabba, vagy miért hagytam, hogy így legyen? – magyarázkodhattam.

cikkrészlet 600Szerintem mindenki furcsállta, hiszen ha bárki csak a saját gyerekére gondol, hogyan létezhet ilyen, hogy egy apa nem hisz a saját fiában??! De nem volt mit tenni, a darab így volt megírva, így kénytelen voltam úgy nézni, mint egy fikció, mint egy valóságtól független történet. Ez aztán elég könnyen ment is, mert a darabnak óriási sikere volt és rajtam (és Apuskán és Apuska többezer közeli és távolabbi ismerősén) kívül mást nemigen érdekelt Apuska figurájának valós, vagy valótlan volta.

h2 600Most már belátom, ez tényleg így van, például ahogy a darabban szereplő Fezó figurájába az összes barátom, sőt, az öcsém is bele volt gyúrva, a darab-beli Judy figurájába sok-sok lány, úgy Apuska figurájába lett belesűrítve az a sok hitetlen ember, akik nem hittek a gyógyulásomban. Most már tudom, akkor mégis nagyon feszélyezett ez (Apuska miatt!), és tulajdonképpen még a mai napig is ez nagyon zavar.

1990 Ternyák Schnell Györgyi zz Huszti smallerEzt leszámítva tetszett a színdarab és baromi jó buli volt ott sztároskodni a színházban. Élveztem, hogy azt vihettem be, akit akarok, ismert már az összes jegyszedő néni. Minden szünetben forrt a levegő körülöttem: jöttek a csajok csivitelni, a fiúk, meg férfiak gratulálni, pedig a gratuláció nem is engem illetett volna. Sokkal inkább Mészöly Gábort, aki nélkül a lábamat be se tehettem volna a színházba, azonban pár ismerőst, meg szakmabélit leszámítva Mészöly Gáborról azt se tudták, hogy létezik.

1990 Ternyák Tóth Enikő zzEléggé mágikus volt annak ellenére bejárni a színfalak mögé, hogy nem voltam színész, de még a darabot se én írtam. Mivel senki se állt elém, hogy figyu, neked itt nincs helyed, én pofátlanul bemászkáltam mindenhova. A színészekkel összebarátkoztam, ott csellengtem az öltözőktől kezdve a színészek pihenőjén keresztül a színpad háta mögött, ahová csak bennfentesek járhatnak, ki-be, ki a nézőtérre, ahol mindenki engem éltetett: ZZ-t, a Hoppárézimi szerzőjét.

A színdarabot 1991-ben rögzítette és közvetítette a televízió. Emlékeim szerint többször is leadták. Mivel akkoriban még csak két csatorna volt, nem száz, mint most, talán nem önhittség azt állítani, hogy akár egymillióan is látták. De oké, egyezzünk meg félmillióban! Lényeg az, hogy sokan. Sokkal többen, mint ahányan a könyvet olvasták, pedig akkoriban a könyvet is rengetegen olvasták.

Mint mondtam, összesen 70-szer, két teljes évadon át adták, sokáig teltházzal. Igazi sikerdarab volt és a Hoppárézimi-„mítosz” létrejöttéhez nagyban hozzájárult. Sokakhoz így jutott el a történetem.

AHzimiszíndarabplakátjaaMadáchKamaraSzínházbejáratában1990Aztán vége lett. Többé nem mosolyogtak rám a jegyszedő nénik, mikor megláttak. Az élet ment tovább, 1993-ban jött a harmadik könyvem, amiről már lényegesen kevesebben hallottak, mint a Hoppárézimiről, 94-ben megjelent a Hoppárézimi második kiadása. Ez különös, mert a Hoppárézimi színdarab idején a Hoppárézimi könyvet már egyáltalán nem lehetett kapni.

A Hoppárézimi könyv 1987 októberében jelent meg és következő év tavaszán már sehol se lehetett kapni. Elkapkodták mind a 68.500 példányt. A 89 őszén megjelent Kitiltottakat még saját kezűleg árultam a Madách Kamara Színházban a Hoppárézimi színdarab szünetében, de abból se volt már sok. A színdarab a Kitiltottak részleteit is felhasználja, de ez sokak előtt a mai napig titok, sőt, sokan a Kitiltottak létezéséről se tudnak!

A Hoppárézimi színdarabot emlékeim szerint a későbbi években is leadták a tévében és bár az idő múlásával egyre kevesebbet lehetett róla hallani, olyan előadás maradt, amit máig se felejtettek el az emberek.

1992 körül az APEH-banKözben ment az életem: megszületett két fiam, voltam újságíró, de voltam segédfénymásoló helyettes is. Teltek, múltak az évek, 1999-ben megjelent a negyedik könyvem, az Öbölkör, amiről még kevesebben hallottak. Ugyanabban az évben jelent meg a Hoppárézimi németül Hopparesimi címmel, valamint akkor már egy éve készen volt a Hoppárézimi című filmforgatókönyv, amiből Oops’a’daisy címmel Hollywoodban azóta se készült film – tehát látható, hogy az egész életem a Hoppárézimi köré csavarodott fel.

2002-ben meghalt Ternyák Zoli, aki a darabban ZZ-t játszotta, így végül is engem alakított. Nagyon kemény, de ugyanabban a kórházban, ugyanabban a kórteremben, ugyanazon az ágyon feküdt eszméletlenül, amin én 1985-ben. Ott voltam…aztán a temetésén is ott voltam. Gyakorlatilag a valóságban megélte azt, amit a darabban eljátszott – csak ő nem tért magához a kómából.

2003 hzimivel ummi zz judy fezó2003-ban a Székesfehérvári Vörösmarty Színházban felújították a Hoppárézimi színdarabot. A bemutatón ott volt Apuska, Umm, Fezó és Judy is – mármint az igaziak. Minden előadás után árusítottam és dedikáltam az egy kötetben megjelent Hoppárézimi-Kitiltottak című könyvet. Sosem vittem haza a pénzt, csak az utolsó előadáson az összeset – amit szépen ki is loptak az övtáskámból egy óvatlan pillanatban.

2004-ben (röviden fogalmazva) megelégeltem, hogy 34 évesen is a Hoppárézimiről szól az életem és kitaláltam, hogy sokkal jobb lenne nekem Hoppárézimi nélkül élni, mert a Hoppárézimi csak egy egyhelyben toporgás, egy szánalmas önsajnáltatás.

Fenyő Mikit szoktam emlegetni, aki már 40-50 éve minden koncertjén a 16 éves korában írt Csavard fel a szőnyeget című örökzöldjét játssza utolsó számként. Lehet, hogy unja, de szerintem inkább büszke arra, hogy már 16 éves korában is olyan számot írt, ami végigkíséri egész életén, mert mindenki rajong érte. A zeneszerzés  egy pozitív élmény.

19851001 OORI kami ApuskaÉn is 16 évesen írtam a Hoppárézimit, de a Hoppárézimi nekem sokkal inkább a balesetet juttatja eszembe, amit már jó lenne elfelejteni. Legalábbis ezt így gondoltam 2004-ben. Leengedtem a rolót. Nyolc évig Hoppárézimi nélkül éltem!

zz260101nettoUgyanis 1987-től 2004-ig (17-től 34 éves koromig) nem telt el nap, hogy ne a 16 évesen írt Hoppárézimivel szembesítettek volna. Ha akartam, ha nem. És mikor két gyerek után elváltan, teljesen hétköznapi gondokkal a fejemben minden egyes nap azt kérdezték tőlem, hogy „… na és milyen volt a kómából felébredni?” Vagy amikor kirúgtak a munkahelyemről, aznap is gratuláltak az akaraterőmhöz, amivel kiszálltam a tolókocsiból 15 évesen, de minden nap, tehát szünet nélkül, és még 34 éves koromban is ez volt, s akkor egyik napról a másikra letagadtam magam (aki kérdezte, hogy én vagyok-e ZZ, annak azt mondtam, hogy nem, stb.) Nem volt könnyű, de én minden tőlem telhetőt megtettem. Új életet kezdtem sokadszorra.

Elégettem a könyveim kéziratait, kidobtam az összes Hoppárézimire emlékeztető fényképet, az összes negatívot, az összes emléket. Megfogadtam, hogy nem írok több könyvet, nem nyilatkozom újságnak, nem vállalok fellépést sehol, és megtiltottam mindenkinek, hogy ZZ-nek becézzen. Ekkor vettem vissza a –Kovács középső nevemet, hogy senki se ismerjen rám, és így éldegéltem boldogan egy számomra mindaddig ismeretlen világban. A hírtelenségben.

M3361S-3034Free TibetJógázni kezdtem, spirituális dolgok iránt kezdtem érdeklődni, FREE TIBET tüntetésekre jártam. Új barátaim lettek, a régieket meg megkértem, hogy ne emlegessék a múltat. Így múlt el sok év. Azonban az írást nem bírtam abbahagyni, újságíró lettem a harmonet.hunál. Egy véradásról szóló sajtótájékoztatóra mentem a Madách Színházba, ahol színészek adtak vért és erről lehetett írni. Ott találkoztam Hoppárézimi színdarab-beli „anyukámmal”, Bencze Ilonával, aki rögtön nekem szegezte kérdését, mit szólnék, ha az ő rendezésében a Karinthy Színpadon felújítaná a Hoppárézimi színdarabot?

Bencze Ilona az ország első számú színésznői közül az egyik legfényesebb. Őt visszautasítani nem mindennapi teljesítmény, de én akkor azt mondtam neki, értse meg, én már hosszú ideje azon dolgozom, hogy végre kiverjem a fejemből a Hoppárézimit. Bencze Ilona teljesen megértően bólintott és másról kezdtünk el beszélni.

Pár év múlva egy középiskolából kerestek meg azzal, hogy menjek el hozzájuk, mint díszvendég, ugyanis megrendezték a Hoppárézimi színdarabot. Éjszakákon át cseteltem azzal a tanárnővel, magyaráztam neki az érzéseimet, hogy milyen dolog, hogy bármit csinálok, bárhány év múlik is el, minden nap jön valaki és visszaránt a 16 éves koromban megélt időszakomba. Sok sikert kívántam nekik, de nem mentem el az előadásra, ami másnap felkerült a YouTube-ra. Ismerőseim hívták fel rá a figyelmemet. Természetesen nem néztem bele, de megkértem a rendezőnőt, hogy vegye le. Levette.

Tenzi Tour szórólap 700Időközben kiderült, hogy hiába fogadtam meg, hogy soha többé nem adok ki könyvet, dédnagymamám meglelt visszaemlékezéseit annyira fantasztikusnak véltem, hogy öt évig dolgoztam rajta, mire sajtó alá rendeztem és nagy nehezen sikerült pénzt is szereznem a kiadására. 2012-ben megjelent Tenzi naplója. De akkor még azzal a tudattal, hogy továbbra is Zemlényi-Kovács Zoltán vagyok, Zoli (véletlenül se ZZ!). Tenzi naplóját egyébként is Tenzi írta, én szerkesztettem és kiadtam, igaz, írtam bele leveleket a másvilágra.

Tenzi a1 csak2012 karácsonyán sok-sok év elteltével újra kinn álltam a Deák téren, ugyanott, ahol a Hoppárézimi második kiadását dedikáltam 1994-ben. Dédnagymamám önéletírása azonban nem kellett senkinek. Egy spontán ötlettől vezérelve másnap egy nagy plakátra kiírtam, hogy „a HOPPÁRÉZIMI írójának új könyve”, attól kezdve úgy vitték, mint a cukrot.

Sok-sok ember megállt és elmondták, mennyire örülnek, hogy újra dedikálok. Sorokat idéztek a Hoppárézimiből. S megkértek, hozzak Hoppárézimit is, mert azt is megvennék. Az ágyneműtartóban volt még pár belőle, ugyanis könyvet nem égettem, csak a pótolhatatlan kéziratokat!

Rá egy évre újra kiadtam a Hoppárézimi-Kitiltottak című könyvet, mivel rájöttem, a Hoppárézimi már rég meghaladta azt a szintet, hogy én dönthessem el, hogy az emberek elolvashatják, vagy sem, megnézhetik, vagy sem. Akármennyire nagyképűen hangzik, a Hoppárézimiből kis magyar hőseposz lett.

2014 06 next_0651És a Hoppárézimi eszméje továbbra is terjed. 2013-ban rendezték meg a Hoppárézimi monodrámát Kassán (azt is csak a premieren láttam először), s szintén 2013-ban készült el a ZZ Hoppárézimi című kétrészes TV film, aminek első része a Hoppárézimi megjelenéséig, második része pedig a Hoppárézimitől mostanáig tart. 2014-ben Egerben felolvasóest született a Hoppárézimi, valamint Tenzi naplójnak részletiből. Feladtam a harcot a Hoppárézimi ellen, győzött a közakarat! A Hoppárézimit nem lehet megállítani.

A Youtube-on a hoppárézimi szóra sok-sok Hoppárézimivel kapcsolatos különlegesség bukkan föl, sőt, a facebookon is 2013 óta működik Hoppárézimi oldal, töméntelen sok fotóval és videóval.

Submit a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.